LITERASI
TEKNOLOGI MAKLUMAT
FOKUS
Latarbelakang
Definisi
konsep
Ciri-ciri
seseorang yang ‘Information Literate”
Mengapa
literasi maklumat penting dan perlu
Model-model
Literasi Maklumat
Keperluan
Program Literasi Maklumat
Penutup
I.
LATARBELAKANG
Zaman/Masyarakat
Maklumat:
Nilai tinggi pada maklumat
Kemajuan dalam ICT
Persekitaran maklumat berubah dengan cepat daripada:
Cetak ke digital
Setempat ke antarabangsa
Selamat kepada tidak menentu
Tiada/kurang kepada terlalu banyak (information
explosion)
Perkhidmatan ke ‘self-service’
“In this age, power accrues to those who can ride and guide the
torrent of information available”
Michael
Riordon and Lilian Hoddeson (1997)
II.
DEFINISI – KONSEP
Sejak tahun 60’an pelbagai istilah:
Automasi Perpustakaan
Pengajaran Perpustakaan
Pengajaran Bibliografik
Pendidikan Pembaca
Tahun 90’an:
Kemahiran Belajar
Pengajaran Kemahiran Maklumat
Literasi Maklumat
LITERASI:Keupayaan untuk
membaca/dapat makna daripadaperkataan.
LITERASI MAKLUMAT:
Keupayaan mendapat makna daripada maklumat.
“People
trained in the application of information resources to their work…….
They have
learned techniques and skills for utilizing the wide range
of
information tools as well as primary sources in molding information
– solutions
to their problems”
Paul Zurkowski National Commission of Libraries and Information
Sciences 1974.
INFORMATION LITERACY:
The ability to find and use information - is the
keystone of lifelong learning”
(Keupayaan untuk mengakses menilai dan mengguna maklumat dari pelbagai
sumber)
Doyle,C(1994)
Apa dia akses?
Mengenalpasti keperluan
Bertanyakan soalan berhubung dengan keperluan
Mengenalpasti sumber maklumat
Menyediakan strategi pencarian
Mengesan maklumat –cetak dan ‘technology-based’
Apa dia penilaian?
Memilih dan menilai maklumat
Menentukan kewibawaan
Menentukan ketepatan dan kesesuaian
Mengenalpasti pandangan dan fakta
Buang maklumat salah/mengelirukan
Cipta idea bagi menggantikan maklumat
salah/kurang tepat
Apa dia penggunaan?
Mengurus maklumat untuk aplikasi praktikal
Sepadukan maklumat baru dengan maklumat sedia ada
Aplikasi maklumat dalam pemikiran kritikal dan
penyelesaian masalah
Komunikasi dan menggunakan maklumat dengan
berkesan
Rumusan
Kemahiran Maklumat:
1.
Keupayaan mendapatkan maklumat yang relevan sesuai dan berguna dengan
berkesan dan cekap.
2.
Mengolah data kepada maklumat dan ilmu yang berguna untuk kepentingan
sejagat dan dapat menyelesai masalah dan buat keputusan.
III.
Ciri-ciri seseorang yang “Information-Literate”
i.
Mengakses maklumat secara efisien dan berkesan.
ii.
Menilai maklumat secara kritis dan cekap.
iii.
Mengguna maklumat secara kreatif dan berkesan.
iv.
Berusaha mendapatkan maklumat berhubung dengan kepentingan peribadi,
akademik dan kerjaya.
v.
Menghargai dan seronok dengan bahan-bahan sastra dan penulisan kreatif.
vi.
Berusaha ke arah kecemerlangan dalam mendapatkan maklumat dan penjanaan
ilmu.
vii.
Menyedari kepentingan maklumat dalam masyarakat demokratik.
viii.
Mengamalkan tingkahlaku yang baik (etika) berhubung dengan maklumat
dan IT.
ix.
Mengambil bahagian secara berkesan dalam kumpulan bagi mendapatkan
maklumat dan menjana ilmu.
Pelajar yang berjaya dalam “information-rich and technology-based world
of today and tomorrow” adalah pelajar-pelajar yang ada:
Literasi Pembacaan - Pembaca tekun dan berkebolehan
Literasi Teknologi - Pengguna alat-alat teknologi yang canggih pelajar yang terus
belajar
Literasi Maklumat - Pengurus maklumat
- Pemikir yang kritis
- Dpat berhubung dengan berkesan
- Pengguna maklumat yang bertanggungjawab
IV. MENGAPA LITERASI MAKLUMAT PENTING DAN PERLU?
i.
Polisi dan pembangunan negara
ii.
Membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan (k-ekonomi)
iii.
Memperkukuhkan pembangunan sumber manusia untuk menghasilkan tenaga
manusia berpengetahuan
iv.
Kerajaan menghendaki seluruh rakyatnya mempelajari, memahami dan
menguasai pengetahuan mengenai “Information Technology” (IT)
v.
Perkembangan dalam KPM :
- Matlamat Pendidikan Negara ialah melahirkan insan
yang
- beriman, berakhlak mulia, berilmu, berterampilan
dan sejahtera
- Konsep Pengajaran dan Pembelajaran Bestari yang berpusatkan pelajar
dan dipermudahkan dengan bantuan ICT
- Pembangunan ICT dalam pendidikan
Kemahiran Maklumat perlu untuk hidup dan bersaing
dalam dunia dan ekonomi global yang terlalu bergantung kepada maklumat belajar
berdikari secara beransur-ansur untuk menghayati konsep pendidikan seumur hidup
Penyumbang kepada pencapaian negara – K-Masyarakat dan KEkonomi
A NATION
PREPARED
“People ……
will not come to the workplace knowing all they have to know, but knowing how
to figure out what they need to know, where to get it, and how to make meaning
out of it.”
Thompson, Helen M and Henley, Susan A (2000)
V. MODEL-MODEL LITERASI
MAKLUMAT
1981 - British
Library Research Model (9 langkah)
1988 - Stripling
and Pitts Research Process Model (10 langkah)
1994 - Kuhlthau
Model of the Information Search Process (8 langkah)
1994 -
The PLUS Model by Herring
1995 - Stripling
Thoughtful Learning Style (7 langkah)
1996- Eisenberg and Berkowitz “The Big Six
Skills” mudah digunakan
The Big Six Skills Model
Pendekatan/langkah Penyelidikan:
1. Menentukan
Tugasan/keperluan
1.1 Tentukan tujuan
1.2 Tentukan masalah, tanya soalan
1.3 Tentukan keperluan maklumat berhubung dengan
masalah
1.4 Gambarkan dengan tepat skop sesuatu topik
1.5 Kaitkan dengan pengetahuan sedia ada
1.6 Buat gambaran/Peta minda
2. Menstrategi
proses mengesan sumber
2.1 Tentukan kepelbagaian sumber yang mungkin ada
2.2 Memahami bahawa bahan elektronik seperti Laman Web dan CDR adalah
pelengkap kepada bahan cetak
2.3 Nilai dan pilih sumber yang mungkin sesuai
mengikut keperluan
3. Lokasi
dan Akses
3.1 Mengesan sumber maklumat (fisikal dan
intelektual)
3.2 Cari maklumat daripada sumber
3.3 Perlu ada kemahiran perpustakaan membaca,
belajar dan ICT
4. Mengguna
Maklumat
4.1 Terlibat secara aktif (membaca,mendengar,melihat,melayari Laman
Web)
4.2 Mendapatkan maklumat daripada sumber
4.3 Perlu ada kemahiran membaca, menulis, belajar
dan ICT
5. Sintesis
(sepadukan maklumat yang diperolehi daripada pelbagai sumber)
5.1 Menyusun maklumat daripada
- menguna bahan dengan gaya sendiri
- guna “Critical-Thinking Skills”
5.2 Menyampaikan maklumat
- ubahsuai maklumat mengikut format penyampai
- berkomunikasi dengan tepat, mengambilkira media,mesej dan penonton
6. Penilaian (kritis)
6.1 Nilai keberkesanan produk kajian
6.2 Nilai keberkesanan dan keefisienan proses penyelesaian masalah
yang dijalankan
IV. APA YANG PERLU BAGI
MELAKSANAKAN PROGRAM LITERASI MAKLUMAT DI SEKOLAH?
i.
Kurikulum berpusatkan pelajar
ii.
Aktiviti-aktiviti penyelesaian masalah
iii.
Pengajaran dan Pembelajaran berasaskan sumber (RBL)
iv.
Pengajaran Kemahiran Berfikir secara Kritis dan Kreatif (KBKK)
v.
Akses kepada kepelbagaian teknologi
vi.
Pengalaman pembelajaran secara ‘hands-on’
vii.
Kurikulum Bersepadu
viii.
Kolaboratif antara Penyelaras PSS dan Guru-guru matapelajaran
Soalan :
Bagaimana kita pastikan pelajar-pelajar kita
‘Information Literate’?
Bagaimana boleh kita ajar mereka untuk menjadi
pengguna ilmu yang berkesan?
Jawapan:
Rancang dan ajar Kemahiran Maklumat samada
secara:
1.
Kaedah Berasing (Stand Alone Method)
2.
Kaedah Integrasi (dicadangkan kerana ia lebih berkesan)
VI. PENUTUP
Kemahiran maklumat perlu diajar secara bersepadu
dalam matapelajaran. Dengan menggunakan pelbagai sumber di Pusat Sumber Sekolah
Guru PSS perlu:
i.
Kerjasama (collaborate) dengan guru-guru matapelajaran
ii.
Cari sumber untuk guru-guru dan pelajar-pelajar berhubung dengan pakar
di seluruh dunia
iii.
Menyediakan perkhidmatan dan kemudahan kemudahan teknologi yang
diperlukan untuk mengakses maklumat bagi mewujudkan komuniti yang ‘information
literate’
iv.
Mendidik pelajar cara menguruskan sumber maklumat
v.
Tunjuk kepada pelajar cara melayari maklumat dari pangkalan data
AN INFORMATION LITERATE PERSON HAS “LEARNED
TO LEARN”
An information-literate person follows
steps or a path when learning
new information.
PUSAT
KEGIATAN GURU BATU 38
SABAK
BERNAM, SELANGOR
Rujukan berkaitan :
http://bibliografi.moe.edu.my/SumberPendidikan/index.php/faqs/213-literasi-maklumat.pdf
No comments:
Post a Comment