KE ARAH PUSAT SUMBER
SEKOLAH CEMERLANG
1.
Kemudahan Fizikal, Peralatan & Bahan
1.1
Lokasi PSS Induk & Bilik Media/BBM
Terletak di tempat yang
strategik.
1.2
Susun Atur Bilik/Ruang
Bilik dan ruang mencukupi untuk menampung
sekurang-kurangnya 10% enrolmen pelajar. Ini termasuk bilik dan ruang untuk
kaunter, pameran, perabot, bahan/rujukan, tayangan, belajar secara individu dan
kumpulan, kerja dan lain-lain yang berkaitan.
1.3
Perabot
Kelengkapan perabot yang mencukupi dan memuaskan,
termasuk kaunter, rak buku, kerusi, meja, papan maklumat dll.
1.4
Bahan Cetak
Mempunyai
pelbagai bahan cetak yang menepati kualiti dan kuantiti. Ini termasuk buku,
akhbar, majalah, jurnal, risalah, peta, carta dll.
1.5
Bahan Bukan Cetak
Koleksi pelbagai
bahan bukan cetak. Ini termasuk model, globe, transparensi, slaid, kaset audio
& video, CD dll.
1.6
Peralatan
Mempunyai peralatan
elektronik atau bukan elektronik yang mencukupi. Ini termasuk OHP, pellbagai
projektor, radio kaset, TV, VCR, kamera, komputer, LCD dll.
1.7 Alat Keselamatan
Mempunyai alat pemadam api, pelan keselamatan, peraturan keselamatan beserta arahan-arahan
dan peti kecemasan.
2.
Pengurusan dan Pengelolaan
2.1 Struktur Organisasi
Menyediakan dan mempamerkan struktur organisasi PSS yang
lengkap. Ini termasuk JK Induk, JK Kerja, JK Panitia Mata pelajaran dan
Pengawas Perpustakaan.
2.2 Rancangan Tahunan
Menyediakan rancangan tahunan yang lengkap. Dikemukakan
dalam mesyuarat JK kurikulum atau mesyuarat guru supaya semua
aktiviti akan dimasukkan dalam takwim sekolah.
2.3 Dokumen dan Rekod
a.
Pengurusan PSS perlu ada pelbagai rekod dan dokumen:
·
Fail kuasa
·
Peraturan-peraturan
·
Buku stok perolehan
·
Rekod pinjaman
·
Semakan stok dan hapus kira
·
Belanjawan dan perbelanjaan
·
Penyenggaraan
·
Aktiviti dan kajian
·
Pencapaian dan kejayaan
b.
Pengelolaan koleksi – Semua koleksi
PSS perlu dikelolakan dengan baik. Ini termasuk indeksing, pengkelasan,
pengkatalogan dan automasi. Katalog buku dan bahan bukan buku perlu dipusatkan
(centralised) bagi memudahkan pengguna.
c.
Pengelolaan perabot, kelengkapan serta peralatan perlu direkod dan
dikelolakan dengan baik.
2.4 Keceriaan
Keadaan dalam dan luar PSS perlu kemas dan ceria untuk
menarik minat pengunjung.
2.5 Penglibatan
Warga Sekolah dan Komuniti
Penglibatan warga sekolah dan komuniti dalam membantu dan
menyokong pengurusan dan pengelolaan PSS.
3. Penggunaan PSS
3.1 Waktu Operasi
Setiap sekolah perlu memperuntukan waktu yang sesuai
untuk pengguna berkunjung ke PSS.
3.2 Jadual Waktu
Jadual waktu lengkap tentang penggunaan PSS perlu
disediakan dan dipamerkan di tempat-tempat yang mudah dibaca oleh pengguna.
3.3 Urusan Pinjaman
Semua urusan pinjaman yang melibatkan guru dan pelajar
perlu diurus dengan sempurna dan direkodkan. Ia meliputi pinjaman secara
individu juga kelompok.
3.4 Penggunaan TVP
Penggunaan TVP secara `on-air’ atau `off-air’ perlu
digalakkan. Sediakan jadual waktu khas dan rekodkan penggunaannya.
3.5 Pameran
Menganjurkan aktiviri pameran dari masa ke masa mengikut
tema tertentu.
3.6 Aktiviti Galakan
Menjalankan pelbagai aktiviti galakan untuk menarik
pengguna datang ke PSS.
3.7 Pembelajaran Kendiri
Perlu disediakan ruang/sudut pembelajaran kendiri. Rekod
penggunaannya perlu disediakan dengan sempurna.
3.8 Bahan Promosi/Publisiti
Mengadakan pelbagai bahan promosi untuk menggalak
pengguna seperti sesi orientasi, ceramah buku , penerbitan brosur dan senarai
bahan baru.
3.9 Kemahiran Maklumat
Mengadakan latihan, kursus atau bengkel kemahiran
maklumat dan IT kepada pelajar dan guru-guru dari masa ke masa.
3.10 Menghasilkan Bahan dan Perisian
Sentiasa memberi kemudahan kepada pelajar dan guru untuk
menghasilkan bahan dan perisian untuk membantu proses P & P.
4. Program NILAM
4.1 Pengurusan
Program
Program perlu diurus dengan sistematik. Adanya
Jawatankuasa, senarai dan pembahagian tugas.
4.2 Pelaksanaan
Tugas
Semua pelajar terlibat.
4.3 Dokumen
dan Rekod
Rekod pengguna diurus dengan baik. Ini termasuklah rekod
pelajar; rekod guru matapelajaran khususnya matapelajaran BM dan BI; rekod guru
kelas dan tingkatan; dan rekod sekolah. Rekod-rekod ini diketahui oleh
masyarakat sekolah.
4.4 Pencapaian
Perlu ada beberapa peratus pelajar mencapai tahap Jauhari
dan Rakan Pembaca.
4.5 Pengiktirafan
Pengiktirafan pencapaian semua pelajar direkodkan ke
dalam buku rekod pelajar dan adanya system pengiktirafan yang formal.
Contohnya, dengan mengeluarkan sijil.
5. Program Peningkatan PSS
5.1 Rancangan
Pembangunan Jangka Panjang
Setiap PSS sepatutnya mempunyai perancangan jangka
panjang yang konkrit dan menyeluruh untuk meningkatkan PSS dalam jangka masa 3
hingga 5 tahun.
5.2 Naiktaraf
Kemudahan ICT di PSS
Mempunyai perancangan yang khusus untuk mempertingkatkan
kemudahan bilik/ruang, peralatan, kelengkapan dan koleksi bahan berasaskan ICT
terkini bagi menampung keperluan semasa.
5.3 Pengautomasian
Melaksanakan pengurusan dan pengelolaan PSS secara
elektronik.
5.4 Kewangan
Melaksanakan pelbagai aktiviti secara berterusan untu
menambah sumber kewangan.
5.5 Kewangan PSS
Menggunakan sumber kewangan yang diperoleh dengan sebaik
mungkin untuk mempertingkatkan PSS. Rekod penggunaan perlu disediakan dengan
sempurna.
5.6 Latihan Kemahiran
Merancang dan melaksanakan program latihan, khususnya
yang berkaitan dengan teknologi terkini untuk mempertingkatkan pengurusan dan
penggunaan PSS.
5.7 Penilaian dan Kajian
Untuk meningkatkan mutu pengurusan dan penggunaan PSS,
penilaian dan kajian keperluan perlu dijalankan secara berterusan.
6. Ciri-ciri
PSS Cemerlang
6.1 Jadikan PSS
Cemerlang sebagai contoh kerana semua PSS yang berjaya telah menunjukkan
ciri-ciri positif seperti berikut:
6.2 Sekolah
dilihat Sebagai Satu Keluarga. Apa jua program yang diadakan pasti semua akan
terlibat secara ‘total’ – dari Pengetua/Guru Besar hinggalah kepada guru-guru,
kakitangan sokongan dan ibubapa.
6.3 Pengetua/Guru
Besar Berfikiran Terbuka - sentiasa bersedia dan mahu menerima idea baru/luar
semata-mata untuk kecemerlangan sekolahnya.
6.4 Mempunyai
Perancangan Strategik.
6.5 Memahami
Konsep, Peranan dan Fungsi PSS.
6.6 Menjadikan
PSS payung kepada segala aktiviti pemerolehan, penghasilan dan penggunaan
sumber.
6.7 Penglibatan
panitia matapelajaran dalam Jawatankuasa PSS secara langsung mempertingkatkan
penggunaan PSS dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
6.8 Mengadakan
pelbagai program bagi memastikan PSS digunakan ke peringkat optimum.
6.9 Tempat
dan ruang yang ada digunakan sepenuhnya bagi menjana pemikiran aktif dan
kreatif pelajar.
6.10 Kekurangan
yang ada tidak dilihat sebagai masalah, tetapi sebagai cabaran dan lantas
menjadi lebih kreatif dan inovatif.
6.11 Perkembangan
dan kemudahan teknologi baru digunakan sepenuhnya samada untuk automasi PSS
mahupun membina perisian dan mewujudkan laman web.
6.12 Kehadiran
kemudahan dan sumber teknologi terkini seperti CD-ROM dan INTERNET tidak
menjejaskan penggunaan sumber tradisional seperti carta, pita video dan
sebagainya. Malah bahan-bahan tradisi ini tetap diurus, dikelola dengan baik
dan digunakan secara optimum.
7. Pencalonan PSS Cemerlang
Pada dasarnya setiap
Pejabat Pelajaran Gabungan akan mencalonkan 5 buah PSS Cemerlang peringkat
Gabungan masing-masing ( satu PSS Rendah Bandar, satu PSS Rendah Luar Bandar,
satu PSS Menengah Bandar, dan satu PSS menengah Luar Bandar dan satu PSS SKM )
untuk dipertandingkan ke peringkat negeri.
7.1 Penilaian
dibuat berasaskan prestasi PSS sepanjang tahun 2005. Namun begitu
aspek-aspek berterusan dan kesinambungan tentang pelaksanaan program PSS turut
diambilkira dan dipertimbangan. Skop dan bidang yang ditetapkan dalam penilaian
ialah:-
Bahagian I
– Kemudahan Fizikal, Peralatan dan Bahan (10%)
(Lokasi
PSS Induk & Bilik Media/BBM, Ruang/ Kemudahan Tambahan, Susunatur Bilik dan
Ruang, Perabot dan Kelengkapan, Bahan Cetak, Bahan Bukan Cetak, Peralatan, Alat
Keselamatan)
Bahagian
II – Pengurusan dan Pengelolaan PSS (15%)
(Struktur
Organisasi, Rancangan Tahunan, Pengurusan Kewangan PSS, Dokumen dan Rekod –
Pengurusan PSS, Pengelolaan Koleksi, Pengelolaan Peralatan, Pengelolaan Perabot
dan Kelengkapan, Keceriaan, Penglibatan Warga Sekolah dan Komuniti)
Bahagian III
- Penggunaan PSS (45%)
(Waktu
operasi PSS, Jadual waktu, Pinjam-Meminjam –Bahan Cetak, Bahan Bukan Cetak,
Peralatan, Pinjaman Secara Kelompok, Penggunaan Rancangan TV Pendidikan, Aktiviti
Pameran, Aktiviti Galakan, Pembelajaran Kendiri, Bahan Promosi/Publisiti,
Kemahiran Maklumat, Penghasilan Bahan dan Perisian)
Bahagian
IV - Program Gerakan Membaca (20%)
(Pengurusan
Program Gerakan Membaca, Pelaksanaan, Dokumen dan Rekod, Pencapaian,
Pengiktirafan)
Bahagian
V - Program Peningkatan PSS (10%)
(Rancangan
Pembangunan Jangka Panjang, Naiktaraf Kemudahan ICT di PSS,
Pengautomasian, Kewangan PSS, Penggunaan Sumber Kewangan, Latihan Kemahiran,
Penilaian dan Kajian)
Bahagian VI - Kriteria Khusus
(Ciri
Keistimewaan yang tidak termasuk dalam Bahagian I hingga V)
Unit Perkhidmatan Sumber Pendidikan
Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Selangor
No comments:
Post a Comment